CARTI ! TE FAC NEPROST !

Posted: 30/01/2015 in Diverse, Haz de necaz!
Etichete:, , ,

 

1) Mai citesc romanii?

 

  • conform unei statistici INS din 2014 pe un esantion de 10.000 romani, romanii aloca 13 minute/zi pentru lectura, timpul dedicat lecturii scazand odata cu varsta;

  • in schimb, timpul dedicat convorbirilor telefonice, vizitelor, intalnirilor cu amicii este de aproape 1h/zi.

 

2) Cine mai citeste totusi?

 

  • femeile citesc mai mult decat barbatii;

  • persoanele cu studii superioare, precum si seniorii (romanii peste 55 de ani).

In cadrul unui interviu televizat, in momentul in care au fost intrebate cateva eleve de liceu daca citesc, unele raspunsuri au fost destul de elocvente in sens pozitiv, astfel incat mai exista o slaba speranta 🙂

Cititul este un mod de a te cultiva, fiind cea mai veche metoda de a te documenta si de a invata, lucru pe care romanii au inceput sa-l ignore sau sa-l lase pe alta data. Daca vorbesti corect esti considerat demodat sau tocilar si marginalizat.”

Alta eleva spunea : „Citesc pentru ca imi place, imi creez o lume numai a mea, in care pot evada din monotonia ce ma inconjoara si pot scapa de oamenii fara bun-simt din jurul meu, fiind scuza perfecta in acest sens. Imi pare rau insa pentru lipsa de interes a generatiei mele fata de literatura, dupa parerea mea, fiind una din cele mai mari greseli. Ulterior, acest lucru va duce la o lipsa de imaginatie si la un lucru care se observa peste tot, incapacitatea de a-ti exprima ideile corect. Cred ca in literatura se aplica zicala : „pofta vine mancand”. Asa si in cazul acesta, pasiunea cititului vine numai citind!

 

3) Cat se mai citeste ? 

 

  • 80% citesc maxim 1 carte pe an;
  • cea mai mare parte (din tineri) relatand ca de cele mai multe ori nu reusesc sa citeasca 1 carte pana la capat, stopand lectura dupa primele pagini sau maxim cateva capitole;

 

4) Ce preferinte exista printre cei care inca mai citesc?

 

  • carti de relaxare si de mondenitati, literatura de fictiune, carti de cultura generala (14%), de specialitate (11%), motivationale si psihologie practica (5%), carti de afaceri si economice (3%), lucrari stiintifice de interes general, dictionare, enciclopedii (1%);
  • pe locul 1 la vanzarile de autori romani se situeaza Andreea Esca, cu cartea „Ce-am facut cand am tacut”, iar dintre autorii straini – Markus Zusak, cu „Hotul de carti”;

 

5) De ce nu citesc romanii ?

 

  • 30% recunosc ca cititul nu le face nicio placere, 40% ca nu au timp (indeosebi femeile), iar restul invoca motive financiare sau afirma ca au „scoala vietii” care este mai importanta decat lectura;
  • barbatii recunosc ca nu reusesc sa se concentreze mai mult de 15-30 minute pe zi, pentru a citi ceva, neavand suficienta rabdare;
  • alte motive, chiar daca sub forma de parodie, le puteti urmari mai jos :

 

Voi, ce parere aveti despre situatia prezentata mai sus? cate carti ati reusit sa cititi in ultimul an si ce carti recomandati?

 

 

Comentarii
  1. calinakimu spune:

    Un individ din satul unde locuiesc acum, care a facut 10 ani de inchisoare unde a invatat sa sculpteze in lemn, acum cand s-au inmultit bisericile ca ciupercile…s-a umplut de bani sclptand strane, altare, scaune domnesti… si-mi spunea cu enfaza ca el n-a citit nici o carte in viata lui si este plin de bani… Mda…ce s-ai spun?!

    Apreciat de 1 persoană

    • concediere spune:

      Pai clar…no comment! 🙂
      Daca/cand ai 10 minute libere : cate si ce carti ai citit anul trecut? ce carti bune recomanzi? intreb ca un fel de sondaj de opinie, plus ca recomandarile ar putea fi de folos tuturor..
      Multumesc si week-end placut!

      Apreciat de 1 persoană

      • calinakimu spune:

        Cand m-am mutat la tara am convenit cu fratele meu ca eu sa detin biblioteca familiei compusa din cca. 3000 de volume. Bineanteles ca acest fapt a reprezentat o problema…Am rafturi cu carti pe hol, si in toate camerele si in vreo doua cufere. De ani buni insa nu mai citesc literatura, nu citesc decat carti de psihologie, sociologie, filosofie, iar internetul a deschis practic posibilitati uriase. Din ce in ce , mai ales in ultima vreme, mai mult scriu. Mai citesc din Rudolf Steiner, din Vedanta, Dhammapada, filosofie ezoterica, dar repet, mai mult scriu. Scriu cand si cand poezie, citesc poezie si imi plac haiku-urile In ultima vreme nu am citit decat Rudolf Steiner. Sunt momente cand ma opresc la raftul cu carti de „specialitate”, cum le zic eu si iau cate o carte si citesc din ea putin, ce simt eu atunci… De fapt mai sunt si carti pe care le recitesc. Le-am citit inainte cu o „alta” minte, iar acum este altfel…Repet, mai mult scriu, iar starea meditativa este dominanta si asta imi ghideaza actiunile. Nu o impun…se impune. Bineinteles ca o parte din timp il dedic blog-ului. Cum spuneam, acum „simt” sa fac asta, cand nu voi mai simti, voi renunta. Eu mai am stupi, gradina, ogor, livada, solar de care trebuie sa ma ingrijesc. Nu ma plang, ma bucur ca este asa, doar de aceea sunt aici. Acum iarna este perioada cea mai relaxata…
        In concluzie…starea meditativa este prezenta indiferent ce actiune intreprind…si asta imi da o DEPLINATATE totala…Actiunile devin secundare, indiferent despre ce este vorba. Chiar acum, cand ma intrebi ce citesc, realizez ca citesc mult mai putin, dar profund. Citesc cate o fraza si imi este de ajuns, o las sa „lucreze”
        Parabolele lui Iisus, Vendata si alte carti asemenea lor, nu pot fi citite ca literatura…Am realizat ca informatia nu trebuie stocata…cat trebuie procesata , traita. Am din ce in ce mai des revelatia faptului ca STIU cele ce le citesc, dar nu le stiu ca memorie…Este greu sa explic stari extrem de particulare…

        Apreciază

      • concediere spune:

        Wow, asta da biblioteca! atatea „bogatii” spirituale…o minunatie…
        In alta ordine de idei, ar fi mare pacat ca la un moment sa nu mai simti ca poti sa continui cu blogul…scrii si explici bine, incerci sa trezesti cat mai multi oameni, astfel incat ce sa faca cititorii? sa se resemneze anticipat cu ideea, ca la un moment se va intampla inevitabilul? Eu tot sper ca poate te mai gandesti, poate te razgandesti…
        Inteleg, pe de alta parte, ca ai si multa treaba, dar poate reusesti sa-ti gasesti ceva timp intr-o saptamana, ma gandesc…fiind un priviligiat totusi (sunt convinsa ca ai creat un colt de Rai acolo, pe langa aer curat, hrana sanatoasa, bio, etc)..

        Apreciază

Lasă un răspuns

