Leasingul de personal – o solutie?

Posted: 10/09/2014 in Cariera
Etichete:, ,

Leasing personal

Un raspuns posibil il puteti gasi aici (sau aici, daca nu functioneaza link-ul : http://www.zf.ro/zf-live/video-zf-live-salariul-mediu-net-forta-munca-temporara-1-400-lei-plus-bonuri-masa-urmariti-inregistrarea-emisiunii-zf-live-marti-9-septembrie-felix-toma-director-general-gi-group-13234221)  – un interviu ZF Live cu dl.Felix Toma, Director General GI Group.

Daca nu aveti informatii preliminare despre acest tip de munca, denumita oficial : „munca prin agent de munca temporar„, mai jos cateva idei de baza:

  • Ce inseamna „leasing de personal”?

= presupune punerea la dispozitia unui angajator (denumit in Codul Muncii – „utilizator”) a unui salariat temporar de catre compania de leasing personal (denumita de Codul Muncii – „agent de munca temporar”) , pentru ca salariatul sa lucreze temporar sub supravegherea si conducerea angajatorului, in vederea executarii unor sarcini precise, cu caracter temporar (asa-zisii „salariati angajati per proiect”)

– are la baza incheierea a 2 tipuri de contracte :
1) contractul de munca temporar : incheiat intre salariat si compania de leasing personal (in care sunt mentionate toate clauzele ca la un contract de munca obisnuit + conditiile de desfasurare a activitatii + durata + identitatea si sediul angajatorului + cuantumul si modalitatile de plata a salariului, conditiile de prelungire a contractului);
2) contractul de punere la dispozitie : incheiat intre compania de leasing personal si utilizator (in care sunt mentionate durata, caracteristicile postului,conditiile concrete de munca, orice alte servicii si facilitati in favoarea salariatului temporar, valoarea comisionului companiei de leasing personal, conditiile in care utilizatorul poate refuza un salariat pus la dispozitie de compania de leasing)

  • Durata :

a) initiala : maxim 24 de luni (in practica, durata medie este de 6 luni);
b) prelungita : durata se poate prelungi succesiv pana la maxim 36 de luni

  • De ce?

A) Din punctul de vedere al salariatului :

1) Avantaje:

  • este o alternativa la gasirea unui loc de munca, chiar si pe perioada temporara;
  • compania de leasing nu are voie legal sa perceapa nici o taxa salariatilor in schimbul demersurilor efectuate pentru angajarea acestora;
  • are posibilitatea ca, la incetarea contractului, sa incheie un contract de munca cu utilizatorul;

 

2) Dezavantaje :

  • neavand contract de munca incheiat direct cu utilizatorul, ci cu compania de leasing, nu beneficiaza de aceeasi protectie legala, conferita de Codul Muncii, ca si salariatii obisnuiti ai utilizatorului, daca utilizatorul se decide, indiferent de motive, sa renunte la salariatul temporar, respectiv acest lucru se va intampla in baza unui simplu act aditional incheiat intre utilizator si compania de leasing;
  • desi legal nu ar trebui sa existe nici o diferenta de regim juridic intre conditiile aplicabile salariatilor temporari (ex anumite facilitati si beneficii prevazute in politicile utilizatorului) si a celor angajati direct de catre utilizator, in practica, la unele companii exista aceste diferente (reducerea pachetului de beneficii in defavoarea salariatilor temporari)

B) Din punctul de vedere al utilizatorului :

1) Avantaje:

  • scapa de plata directa a taxelor si impozitelor la stat, aferente angajarii salariatului respectiv;
  • economiseste timpul care l-ar fi alocat recrutarii de personal;
  • are nevoie de oameni alocati unor proiecte, nu pe termen permanent, iar bugetul de personal nu permite angajarea de personal nou in baza unor contracte de munca cu durata determinata;
  • inlocuirea temporara a unor salariati (pe perioda concediului de maternitate, medical, odihna, studii etc.);
  • activitati sezoniere sau varfuri de activitate cu durata limitata;
  • daca compania este in curs de infiintare;
  • asigurarea necesarului de angajati peste schema de personal existenta;
  • daca este dificil de estimat de la inceput care va fi volumul viitor de munca pentru proiectul respectiv;
  • daca angajatii companiei sunt depasiti de volumul de munca existent si este necesar personal suplimentar;
  • eliminarea birocratiei mari in privinta formalitatilor necesare angajarii de personal nou (ex trebuie respectate prea multe proceduri si obtinute prea multe semnaturi, ceea ce ar necesita consum mare de timp si eforturi suplimentare). In plus, durata mare de aprobare a unei anumite pozitii in organigrama de personal ar putea excede nevoia urgenta de personal;
  • asigurarea de catre compania de leasing de servicii conexe de consultanta pe dreptul muncii si fiscala, inclusa in pretul initial;
  • asigurarea tuturor formalitatilor necesare legate de administrarea personalului, inclusiv calculul/plata salariilor, contributiilor, etc
  • daca se decide sa renunte la un salariat, aceasta se poate realiza prin incheierea unui simplu act aditional cu compania de leasing,versus respectarea formalitatilor legale stricte, daca ar fi fost angajat direct al angajatorului;

2) Dezavantaje :

  • daca nu negociaza bine comisionul companiei de leasing de personal, exista toate sansele sa plateasca mult mai mult companiei de leasing de personal decat daca ar fi angajat direct salariatul. Acest lucru se intampla, deoarece compania de leasing va refactura toate costurile pe care le suporta cu salariatul respectiv, inclusiv comisionul aferent (in practica fiind intre 10-30% din valoarea contractului). Unele companii insa prefera sa plateasca mai mult pe termen scurt, decat mai putin, dar pe termen mai lung si eventual si cu alte costuri implicate (ex salarii compensatorii);
  • salariatul temporar nu va fi atat de familiarizat cu procedurile si politicile interne ale utilizatorului, astfel incat cum ar putea sa fie un salariat pe durata nedeterminata al acestuia, dat fiind si durata limitata de timp a contractului;
    cerinte speciale de confidentialitate si securitate ale companiei, ce nu ar putea fi acoperite complet nici prin incheierea unui contract de confidentialitate cu salariatul temporar

 

  • Profesii vizate :
  • in general, se au in vedere pozitii de junior : call-center, IT, contabili, resurse umane, muncitori, zidari, mecanici, agent de turism, etc);
  • exceptii : posturi de management (daca nu a fost identificata pana la momentul respectiv o persoana cu competentele solicitate de catre companie, din motive de confidentialitate a pachetului salarial sau de costuri implicate – restrictii bugetare)

Pentru cei interesati, mai multe detalii despre munca prin agent de munca temporar, puteti regasi la Cap.VII din Codul Muncii.

Ati fost vreodata angajati in baza leasing-ului de personal? Ati simtit/stiut ca sunteti discriminati in raport cu ceilalti salariati angajati direct ai companiei respective?

Daca ti-a placut articolul sau informatiile ti-au fost utile, nu uita sa dai like, sa il distribui prietenilor tai si sa lasi un comentariu cu parerea ta!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s