Concediere din cauza Facebook?

Posted: 20/07/2014 in Concediere
Etichete:, , ,

BC49YM  Businessman

Citeam zilele acestea despre cazul jurnalistilor Cristi Citre si Ana Iorga Mihail de la Digi24, care au fost concediati pentru opiniile exprimate pe Facebook, (conform HotNews.ro.) si nu m-am putut abtine sa nu ma gandesc la precedentele create in acest sens….

…si atunci mi-am pus o intrebare retorica : Au dreptul angajatorii sa isi concedieze salariatii in baza exprimarii unor opinii personale, in timpul lor liber, pe retelele de socializare (prin natura lor, publice)?

Pentru a-mi raspunde totusi la aceasta intrebare, am fost curioasa sa verific putin cazuistica din strainatate. In acest sens, am identificat urmatoarele cazuri, desi sunt convinsa ca exista mult mai multe:

1) in luna noiembrie a anului 2010, New York Times atragea atentia asupra cazului unei companii care a fost acuzata de catre Autoritatea Nationala de protectia relatiilor de munca ca a concediat ilegal o salariata, dupa ce aceasta si-a criticat seful pe pagina sa de Facebook. Avocatul Autoritatii Nationale preciza faptul ca salariata avea dreptul sa-si exprime o opinie personala pe pagina sa personala de Facebook. Pe de alta parte, compania invinuita s-a aparat in sensul ca salariata respectiva a primit mai multe avertismente disciplinare, in urma reclamatiilor inregistrate de companie impotriva ei. De asemenea, a fost invinuita de atac la persoana impotriva unui alt salariat al companiei (seful sau). Intr-un final, in urma investigatiei declansate de Autoritate, in urma sesizarii salariatei, angajatorul a fost de acord sa-si revizuiasca regulamentele interne, neinterzicand salariatilor sa discute, in afara programului de lucru, cu ceilalti salariati despre salarii, program si conditii de munca;

2) in statul Colorado, SUA, exista o lege recenta (2013) care interzice angajatorilor sa solicite salariatilor sa le furnizeze informatii despre conturile lor din retele de socializare (nume, parola), in vederea monitorizarii acestora.Pe de alta parte, salariatii au dreptul sa-si exprime opiniile in retelele de socializare sau pe paginile personale, cu conditia ca aceste sa nu fie calomniatoare la adresa angajatorilor acestora si sa aiba drept unic scop ajutorarea unui alt salariat/coleg;

3) tot in SUA, un salariat, in timpul programului de lucru, isi manifesta nemultumirea fata de seful sau, pe pagina personala de Facebook, nemultumire adusa la cunostinta companiei de catre un alt salariat, coleg cu primul.In urma sesizarii, compania decide sa concedieze salariatul nemultumit. In urma acestui fapt, salariatul depune reclamatie la Autoritatea Nationala de protectia relatiilor de munca, care investigheaza cazul, examinand indeosebi daca exista restrictii abuzive in regulamentele interne ale companiei, care sa incalce dreptul salariatilor de a se manifesta in acest fel.Totodata, din investigatiile demarate a rezultat ca salariatul isi exprimase o nemultumire personala, neintentionand sa initieze o discutie cu alti salariati, prezenti pe forum, in vederea oferirii de informatii, care i-ar putea ajuta pe acestia din urma.De asemenea, compania angajatoare aflase de comentariile negative, in urma sesizarii unui coleg al acestuia, nu prin acces ilegal in contul acestuia.

Din ce am mai gasit pe net, in Romania, in 1992 a fost data o decizie de catre Tribunalul Bucuresti (Decizia sectiei a IV-a civila, nr.589/1992), conform careia exprimarea unor opinii polemice de catre  ziaristi si cetateni cu privire la propriul loc de munca nu reprezinta abatere disciplinara, pentru a justifica desfacerea contractului de munca… Deci, un precedent exista, detaliile ramanand a fi fructificate direct de catre cei interesati.

In concluzie, la intrebarea de mai sus, cred ca exista mai multe raspunsuri posibile (unul dintre ei, referiindu-se la existenta sau nu in regulamentele/politicile interne ale companiilor a unor prevederi privind reglementarea comunicatiilor electronice, prevederi luate la cunostinta sub semnatura de catre salariati), insa, personal, as fi atenta, in primul rand, la ceea ce semnez cand sunt prima data angajata intr-o companie sau pe parcursul derularii contractului de munca, aceste prevederi fiindu-mi implicit opozabile.Pana la dovedirea in instanta a ilegalitatii sau nu a prevederilor respective sau a formarii unei practici judecatoresti unitare in acest sens, putina discretie sau o intalnire face-to-face cu prietenii sau cel putin un telefon pentru a le povesti ce mi s-a intamplat, cred ca nu ar strica 🙂
De cealalta parte, angajatorii se confrunta cu provocarea de a sti ce sa includa in regulamentele interne, astfel incat sa nu aduca atingere libertatii de exprimare a salariatilor, insa totodata sa evite si riscul reputational/de imagine prin tolerarea unor comentarii calomniatoare/defaimatoare la adresa companiei si/sau a salariatilor acesteia.

 Voi, ce parere aveti? Ati intalnit cazuri similare?

 

Daca ti-a placut articolul sau informatiile ti-au fost utile, nu uita te rog sa dai like, sa il distribui prietenilor tai si sa lasi un comentariu cu parerea ta!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s